Skip to main content

6 marca 2024 roku startuje drugi semestr Akademii Kortosfery, czyli cykl zajęć tematycznych, które przeniosą dzieci i młodzież (8-11 oraz 12-18 lat) w fascynujący świat nauki. Zajęcia są realizowane w laboratoriach Centrum Popularyzacji Nauki i Innowacji Kortosfery, działającym przy Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie. Uczestnicy, którzy ukończą 3 cykle naukowe, otrzymają certyfikatAkademii Kortosfery.

Poziom trudności zajęć jest zróżnicowany i w pełni dostosowany do wieku uczestników. Proponujemy programy z podziałem na dwie grupy wiekowe: 8-11 oraz 12-18 lat. Uczestnicy Akademii Kortosfery będą pod okiem naszych doświadczonych laborantów korzystać z profesjonalnego sprzętu laboratoryjnego oraz wykorzystywać zaawansowane odczynniki chemiczne.

– Świat nauki i technologii jest nam bardzo bliski. Jako SOLARTECH na co dzień rozwijamy projekty OZE, w tym farmy fotowoltaiczne i magazyny energii, dlatego jesteśmy świadomi potrzeb w zakresie edukacji i odpowiednio wykształconych kadr, które będą rozwijać innowacyjne projekty w sektorze polskiej energetyki. Chcemy angażować się w przedsięwzięcia, które realnie rozwijają zainteresowania dzieci i młodzieży w zakresie technologii i innowacji – mówi Bartłomiej Zysiński, prezes SOLARTECH.

Już dziś warto zgłosić swoje pociechy do udziału w tym unikatowym przedsięwzięciu. Drugi semestr to spotkania i eksperymenty realizowane w trzech cyklach.

Cykl 1

Podróż po mikroświecie

Zapraszamy Was do fascynującego świata mikrobiologii i obserwacji mikroskopowych! Nasze zajęcia oferują unikalną okazję do zgłębienia tajemnic mikroorganizmów i zdobycia praktycznych umiejętności w obszarze mikrobiologii. Podczas naszych spotkań nauczymy Was profesjonalnej obsługi mikroskopu świetlnego oraz binokularu. Nie zabraknie także badań samych mikroorganizmów, które pozwolą zobaczyć, jak mikroskopijne struktury wpływają na procesy życiowe.

W programie dla grupy 8-12 lat

  • Zapoznanie się z obsługą mikroskopu świetlnego, nauka mikroskopowania na wybranych preparatach.
  • Podłoża mikrobiologiczne, mikrobiota rąk, rodzaje mikroorganizmów bytujące na skórze.
  • Zapoznanie się z obsługą mikroskopu stereoskopowego (binokularu).
  • Odczyt wyników posiewów, morfologia kolonii drobnoustrojów.
  • Mikroorganizmy bytujące w powietrzu, specyfika powietrza jako miejsca tymczasowego przebywania drobnoustrojów.
  • Wykonanie preparatów mikroskopowych barwionych, metoda Gerlacha i barwienie przyżyciowe. Morfologia mikrogrzybów.
  • Zapoznanie się z ontocenozą jamy ustnej.
  • Wykonanie preparatów barwionych metodą Grama. Zapoznanie się z metodą.

 

W programie dla grupy 12-18 lat

  • Zapoznanie się z obsługą mikroskopu świetlnego, nauka mikroskopowania na wybranych preparatach.
  • Podłoża mikrobiologiczne, mikrobiota rąk, rodzaje mikroorganizmów bytujące na skórze.
  • Mikroorganizmy bytujące w powietrzu, specyfika powietrza jako miejsca tymczasowego przebywania drobnoustrojów.
  • Odczyt wyników posiewów, morfologia kolonii drobnoustrojów.
  • Wykonanie preparatów mikroskopowych barwionych, metoda Gerlacha. Morfologia mikrogrzybów.
  • Analiza mikrobiologiczna technosfery.
  • Wykonanie preparatów mikroskopowych barwionych, barwienie przyżyciowe. Badanie żywotności i odżywienia komórek.
  • Zapoznanie się z ontocenozą jamy ustnej.
  • Wykonanie preparatów barwionych metodą Grama. Zapoznanie się z metodą.

Cykl 2

Czy wiesz co jesz – od nasiona do probówki

Cykl Akademii Kortosfery „Czy wiesz co jesz – od nasiona do probówki” porusza tematykę składników odżywczych w codziennej diecie. Co przed Wami? Wykrywanie makroskładników – węglowodanów, białek, tłuszczy w żywności oraz wybranych mikroskładników, a także badanie    rozpuszczalności tłuszczów, witamin oraz cukrów w różnorodnych rozpuszczalnikach. Na zajęciach wykonacie analizę świeżości produktów  spożywczych oraz poznacie możliwości wykorzystania żywności jako naturalnych wskaźników chemicznych.

W programie dla grupy 8-12 lat

  • Zapoznanie z informacjami zawartymi na etykietach produktów spożywczych
  • Identyfikacja środowiska produktów spożywczych przy użyciu naturalnych wskaźników
  • Wykonanie preparatów mikroskopowych z owoców i warzyw
  • Wykrywanie białek w nasionach zbóż
  • Wykrywanie tłuszczu oraz identyfikacja jego właściwości
  • Analiza pyłkowa miodu
  • Wykonanie procesu karmelizacji dwucukru
  • Badanie rozpuszczalności cukrów w rozpuszczalnikach organicznych i nieorganicznych
  • Oznaczenie stężenia glukozy w roztworach
  • Badanie rozpuszczalności witamin pochodzących z żywności
  • Wykrywanie witamin w produktach spożywczych

 

W programie dla grupy 12-18 lat

  • Zapoznanie z informacjami zawartymi na etykietach produktów spożywczych
  • Identyfikacja środowiska produktów spożywczych przy użyciu naturalnych wskaźników
  • Wykonanie preparatów mikroskopowych z owoców i warzyw
  • Oznaczenie świeżości tłuszczu
  • Wykrywanie tłuszczu w produktach spożywczych
  • Identyfikacja właściwości tłuszczy pochodzących z żywności
  • Wykrywanie cukrów w nasionach zbóż oraz roślin strączkowych
  • Identyfikacja właściwości redukujących cukrów prostych i złożonych
  • Identyfikacja rodzajów cukrów
  • Badanie rozpuszczalności witamin pochodzących z żywności
  • Wykrywanie witamin w produktach spożywczych

Cykl 3

W świecie noblistów

Jeśli ciekawi Was świat noblistów, to w trzecim cyklu zajęć poznacie wyjątkowych naukowców i ich przełomowe odkrycia w dziedzinie biologii i chemii. Na pierwszych zajęciach poczujecie się jak w laboratorium Richarda Willstättera i sprawdzicie jakie kolory skrywają rośliny. W drugim tygodniu, tak jak Wüthrich, Fenn i Tanaka przeprowadzicie szereg doświadczeń związanych z białkami. Tydzień trzeci to eksperymenty związane między innymi z kofeiną i teiną, dzięki którym sir Robert Robinson otrzymał Nagrodę Nobla za badania nad alkaloidami. Semestr zakończymy pachnącymi zajęciami, podczas których przybliżymy Wam postać Leopolda Ružički oraz samodzielnie wyekstrahujecie olejek eteryczny. Dzięki naszym zajęciom nie tylko poznacie życiorysy noblistów, ale także będziecie mogli wcielić się w ich rolę.

Richard Martin Willstätter- za badania barwników roślinnych, szczególnie chlorofilu (1915)

  • Obserwacja wytwarzania tlenu przez rośliny w procesie fotosyntezy
  • Ekstrakcja barwnika roślinnego chlorofilu z zielonych części roślin
  • Badanie właściwości chlorofilu, m.in. fluorescencji
  • Rozróżnienie chlorofilu a i b podczas chromatografii
  • Wykonanie preparatów mikroskopowych i obserwacja chloroplastów

Kurt Wüthrich, John Fenn, Kōichi Tanaka- za badania białek  (2002)

  • Identyfikacja białek
  • Określanie właściwości fizykochemicznych białek
  • Identyfikacja odcisku palca- wykrywanie białek

sir Robert Robinson za badania produktów pochodzenia roślinnego o znaczeniu biologicznym, w szczególności alkaloidów (1947)

  • Wykrywanie alkaloidów w produktach spożywczych za pomocą ekstrakcji, metody kolorymetrycznej oraz światła UV
  • Badanie i identyfikacja betalain w buraku oraz obserwacje mikroskopowe preparatów z buraka

Leopold Ružička za badania polimetylenów i wyższych terpenów (1939)

  • Omówienie funkcji i właściwości terpenów (badanie gęstości wybranych olejków eterycznych i ich mieszalności z różnymi rozpuszczalnikami)
  • Stworzenie własnej kompozycji zapachowej
  • Naturalne zapachy vs. syntetyczne. Test węchowy.
  • Reakcja estryfikacji. Estry jako nośniki syntetycznych zapachów.

 

Zachęcamy mieszkańców Olsztyna i okolic do udziału. Zapisy odbywają się TUTAJ.

Szczegóły dotyczące Akademii Kortosfery można znaleźćna stronie Centrum.